Персональний сайт Максима Холявіна

Щодо етніки

Насправді для прискіпливого інтуїта не так уже й легко насолоджуватися етнікою. Типу, взяв навмання візерунок – і тішишся, взяв навмання музику – і танцюєш. Ні. Коли ти сприймаєш етніку живим процесом, а не музейним експонатом, то й ставишся до неї як до чогось актуального, такого що має свої недоліки та переваги, тобто не таким, що є «за вмовчанням» гарним етц. Через історичні особливості, українська етніка дуже музеїфікована. Особливо фольклорна музика. Вона називається народною, однак при цьому старанно вивчається за збірниками та записами. Яка є вона після цього «народна»? Як справедливо зауважив Сергій Казьмін, фольклор – це коли пішов до лісу, назбирав хмизу, повернувся додому, запалив пічку, поїв добряче, а тоді сів та заспівав. Є крутий текст у алтайського співака Болота Байришева, там йдеться про вшанування рідного краю через своє озеро і все, що воно дарує тобі, в тому числі й їжу.

Скачать бесплатно Bolot featuring Top FX – Destiny Lake на Muzebra.com.
У невигадливих начебто віршах відбувається прославлення самого життя в його безпосередньому плині, коли ти споглядаєш світ під час щоденної праці, створюєш красу та веселощі під час свят. Ось це фольклор, а не закоснілі музичні форми, засновані на давно минулих традиціях. На них можна спиратися, але вони потребують живої, «сучасної» крові в собі. Чи-то за структурою, чи-то за змістом. Тому що сучасній міській людині, яка пережила НТР і секс-революцію, не дуже знайомо буде слухати пісні про сакральний сенс Петрової ночі, він не відчує усього емоційного розпалу вечорниць, тим більше не знаючи про «притули» та інші особливості старовинної сексуальної культури.

Скачать бесплатно Катя Chilly – Мала Нічка на Muzebra.com.
Крім того, вже відійшли до розряду зрозумілого лише обраним старовинні символи, в котрих птахи, рослини та взаємодії між ними означають значно більше, ніж просто епітет чи навіть алегорію. Та й де там, ми навіть поетику Цоя не надто розуміємо, насолоджуючись красою слова без вникання в горезвісний «смисл». Пісні-то, безумовно, «зі смислом», однак чи він зрозумілий нам? Що тоді казати про часи, відрубані від нас голодоморами, війнами та державною політикою… Це стосується усього в етніці, у спробі прив’язати сучасність до витоків. Неможливо любити все етно і рівно захоплюватися всім приналежним. Вихоплюються окремі предмети, як то печі, деякі музичні інструменти, гончарні кола… Дядечко на ярмарку стоїть із дисками і з інструментальної музики пропонує мені, в основному, танцювальні речі. Тобто, музика вже не сама по собі, а потанцювати лишень заради. Зрозуміло, танок сам теж є річ сакральна, та з деяких пір усе ж більше розважальна або спортивна. Ритуальність і навіть, не побоюся слова, релігійність танцю, постійна супутність духовного переживання його втрачені. Тепер духовні переживання знаходяться вже в іншій формі, у задумливих тягучих п’єсах а-ля індіанські твори для пімаку, японські – для сякухачі.


Навіть веснянки з усією їх щемлячою емоційністю закликання весни, коли ти настільки в природі, що свято віриш у необхідність закликати весну, проявляти любов до неї, щоб вона не сумнівалася у своїй потрібності та любості – не звучать, як раніше. Де-не-де знайдеться талант, відкритий до містики звуку, котрий так заспіває, що гуси по тілу і сльози на очах… Так само, як і художники, майстри скла, глини та інших вжиткових мистецтв. Тому не виходить любити через одну лишень форму, хочеться бачити в етніці не тільки «свої кольори», але й свій дух, свій спосіб переживання світу, відчування його.

KulturтектонікаІсторіяАр[т]хітектонікаАртГармоніяДуху часЖива музикаМузичнеНародне мистецтвоОбразотворчістьРеліквії

Максим Холявін • 05.05.2013


Previous Post

Next Post

Залишити відповідь

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Plugin Sponsor Credit To Top 10 Engineering Colleges Anna University