Персональний сайт Максима Холявіна

Media Zappiens (замітки на полях)

Zap-zap-zap-zap...

Хоча існує Інтернет, який довго вважався потужною альтернативою традиційним ЗМІ, він сьогодні також під контролем ЗМІ, бо вони просто перенесли свій продукт у мережу, і тепер самі користувачі потужно тиражують створені ними повідомлення у соціальних мережах. Навіть якщо не брати до уваги відсоток масового користувача, що мало заглиблюється у дійсність, задоволений поверхневим шаром і озброєний кількома найбільш загальними життєвими принципами, просунуті мешканці соціальних мереж усе одно здебільшого розтікаються по декількох основних контекстах, які можна досить легко виявити і визначити. Якими ми не були б індивідуальними самі по собі, в соціальному середовищі (з його інформаційним та віртуальним просторами) ми належимо до певних груп. Групи будуються навколо вагомих ідей. Вагу ідей визначає нині не тільки і не стільки якість ідеї, наскільки тираж. Тобто, чим більше висить повідомлення «в топі», тим ліпшим воно видається споживачеві, автоматично перемикаючи синапси, відповідальні за ідентифікацію себе з більш вигідною соціальною групою (механізм конформізму).

 

Тиражувати прості ідеї легше, бо вони більш зрозумілі для середнього інтелекту, складні ідеї автоматично стають здобутком менших груп, а то й одиниць, бо таким чином розподілені розумові потужності в суспільстві. Відповідно і порпаються у високоінтелектуальному сегменті мережі тільки найбільш зацікавлені одиниці, пересічний громадянин швидко знаходить відповіді в джерелах пропаганди (релігійної, політичної), явної чи прихованої. Там усе простіше та яскравіше, тому й приємніше. Важко прориватися крізь важкі сентенції, особливо на тлі прискорення епохи, коли «цаппінг» телевізора перейшов у «цаппінг» новинних стрічок – тільки короткі повідомлення, бажано картинки. Так без зайвих зусиль можна «організувати» свій час, а саме до того – за Еріком Берном – завжди прагне людина. Безкінечно розважатися означає перетворити свято на будень, але стереотип відторгнення усього пов’язаного з роботою (= рутиною/важкою фізичною працею) змушує відвертатися від занять на користь розваг, або ж квазі-занять, тобто «цаппінгу» Інтернету. Блогосфера, на яку покладено було стільки надій, є лише обіцянкою, виконаною хіба що для високолобого мінімуму. Чи вигорить її потенціал, а чи вже вигорів – важко сказати.

 

Йдеться не про питання фільтрації інформації, а про характер її створення та «природного» розподілу серед аудиторії. Завдання – творити доступний розумінню продукт, за формою наближений до маскульту, але якісний також за змістом. Приклади: фільм незалежного режисера Джаміна Вінанса «Ink», мультсеріал «Аватар: Останній маг повітря». Тиражування навіть позитивних, але простих, ідей не вносить поліпшення в суспільство, бо не розвиває його інтелектуального рівня (якщо ті прості ідеї не підводять людей до думки про самоосвіту, читання розумних книжок етц.), не дає основи самостійному мисленню. Якими б хорошими не були ідеї, із якими би благими намірами вони б не сіялися на ниву народну, без процесу мислення ідеї перетворюються на догмати, що гомогенізують систему, таким чином підводячи її до руйнації. До того ж, прості ідеї не тягнуть за собою особливого контексту, тому можуть бути легко використані для «протягування» зовсім інших реакцій. Прикладом використання простих позитивних ідей є реклама пива, де образи присвячені патріотизму, дружбі та спорту.

ЖурналізмМедіаЧасу Дух

Максим Холявін • 25.07.2012


Previous Post

Next Post

Залишити відповідь

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Plugin Sponsor Credit To Top 10 Engineering Colleges Anna University