Персональний сайт Максима Холявіна

Роздум про художній інстинкт

Похвалитися великими знаннями в тонкощах образотворчого мистецтва, нажаль, поки що не можу. Але навички в цьому роді мистецтва мені не чужі. Так сталося, що з дитинства займався самонавчанням з малювання. Десь у 15 або 16 років я закинув цю справу, перейшовши на ниву літератури, але наприкінці минулого року декілька розрізнених імпульсів знову стимулювали бажання відродити та розвинути старе вміння.

Ну і, звичайно, прокинувся філософ мозку, щоби вивести деякі принципи, віднайдені під час творчого процесу.

Отже, на мою думку, художник не має копіювати реальність (так само, як інші митці). Звісно, можна займатися й цим, але в такому разі твори мистецтва будуть лише вторинною сировиною від цієї реальності. Таке відбувається зі стилем фотореалізму, коли відтворюються майже безсюжетні шматки життя. Фабула у фотореалістичних картинах може триматися лише на сюжеті, тому без нього зникає сам сенс твору.

Твір мистецтва завжди відтворює почуття, відлите у форму думки. Тобто навіть портрет і натюрморт передають не саму реальність, а єдність внутрішнього та зовнішнього світів – потоку інформації зовні та відповіді почуттів зсередини. Тому художник повинен відтворювати принцип реальності, забарвлений почуттями. Його мистецтво стає ключем, який вводить нас у певний потік життя, певний емоційний спектр та допомагає усвідомлювати світ, концентруючи його інформацію в лінзі картини. Саме образотворче мистецтво є найбільш наближеним до зовнішнього світу, бо більшість матеріалу для обробки бере саме звідти. Музика в цьому плані  належить душі, література – розуму. Образ єднає світ «по обидва боки очей» у мистецькому акті. Можна сказати, що так само, як і наука, художнє мистецтво розширює межі нашого зору, сприйняття світу.

Коли я малюю своїх танцюристів, я намагаюся вловити саме принцип руху, принцип екстатичного пориву, що виражається саме в русі тіла. Це за формою наближене до еротизму, тому і малювати слід у стані сексуального піднесення. Ні, не збудження, а саме піднесення, коли сексуальна енергія перетікаю в мистецьку дію. Доречи, перенесення цієї форми життєвої енергії з русла тіла до русла творчості не вимагає великих зусиль. Я б навіть сказав, узагалі не вимагає зусиль. Якщо всередині є настанова, то сексуальна енергія, не витрачена безпосередньо на секс стає «продовженням» еротичного руху в формі творіння.

Як цікаво зазначив Юрко Покальчук у повісті «Оберт ключа», картина спочатку має набрати «карнальної», плотської форми, щоби потім в неї можна було «вдихнути» життя. Відтворюється той самий метафізичний принцип тіла як носія енергії. Так і тут – секс перетворюється на мистецтво, що розширює сам принцип сексу, оздоблюючи його духовною енергію. Це і буде запорукою справжнього екстазу, а не просто оргіастичних чуттів. Герр Фройд був правий щодо сублімацій, проте це варто було позначити в дещо іншій формі. Сексуальність – не основа, а вже русло для «загальножиттєвої» енергії людини як біологічного виду. Просто це найперше русло, куди та енергія може піти, найбільш наближена до тіла. Поряд з ним стоїть «спортивний інстинкт», прагнення руху, використання тіла. Мистецький інстинкт виступає тут середовищем для виникнення форм буття, є волею до вдосконалення, збільшення, покращення цього буття. Повернемося до картин. Уже можна зробити висновок, що картина (як і мистецтво взагалі) – модифікація реальності, емоційна сходинка до нового рівня гармонії дійсності.

Але який сенс має технічний аспект. Сучасні митці зазначають, що техніка буцімто не має жодного значення, треба «просто малювати». Але вся соль полягає в бажанні митця, в його думці як само виразити той образ, що є в голові? Техніка дозволяє максимально правити своїм тілом задля мети душі. Якщо ти прагнеш досконалості, то прагнеш мистецтва, а мистецтво – це вище технічне вміння для вираження вищих поривів. Після того, як ти засвоїв академічний рівень, можеш обирати свій власний, неповторний шлях, формувати і передавати унікальне бачення речей та унікальний емоційний спектр свого внутрішнього світу. Не тому, що ти тепер «маєш право», а тому що ти тепер усе це можеш, ти на це здатний.

Visual'неАр[т]хітектонікаАртОбразотворчістьСофізм

Максим Холявін • 23.03.2010


Previous Post

Next Post

Залишити відповідь

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Plugin Sponsor Credit To Top 10 Engineering Colleges Anna University