Персональний сайт Максима Холявіна

1 коментар

METROPOLIS

The mediator between head and  hands must be the heart!

Metropolis poster

Metropolis poster

Класика – це не просто щось «старе й авторитетне», це річ, яка з часом не втрачає актуальності, тобто в тій чи іншій мірі підбирає питання та відповіді відносно того, що в людському житті лишається незмінним або довготривалим. Якщо сказати сміливіше – це те, що торкається вічності.

До вічності тяжіють символи. З часом вони перетворюються на архетипи й світять нам із минулого у майбутнє, тобто назавжди лишають світ не таким, яким він був до них. Можна довго сперечатися навколо того, чи всі архетипи вже вигадані. Важливо те, що вони не зможуть існувати без відтворення, причому я маю на увазі не відтворення лише матеріальних носіїв інформації, а саме переживання й переосмислювання архетипів, створення навколо них допоміжних символів, що відповідають епосі та є неповторними.

Якщо творча людина користується багатою символьною базою світової культури, то це не епігонство і не механічне повторювання вже пройдених етапів, це відтворення ідей та почуттів у відповідності до неповторної ситуації, що склалася саме в тому хронотопі, де мешкає автор. А якщо архетипи застосовані вірно та резонують із естетичною ідеєю, то такий автор ще й заслуговує на пошану – за власну творчість та відтворення ментального багатства.

Фільм 1927 року «Метрополіс» режисера Фріца Ланга – це класика, що відтворює архетипи. Тобто, є унікальним сполученням естетичного й філософського начал. Вибухонебезпечний коктейль, що просвітлює розум за допомогою філософського узагальнення на високому рівні. Але про все по порядку.

Отже, фільм сповнений прямих посилань на біблійні міфи, їх трактувань, алюзій та ремінісценцій. Вавілонська вежа, мішанина мов, апокаліптичні пророцтва із книги Одкровення.

Отже, «мішанина мов» трактована не як магічне втручання божества, а як непорозуміння низами ідей верхів, а верхами потреб низів. Тобто – класова ворожнеча. На час зйомок фільму проблема стояла особливо гостро, бо всі побачили, на що здатен «бунт мас», спричинений хоч би й потребою в справедливості.

Неможливість побудови Вавілонської вежі виникає через відсутність єдності між керуючим началом (влада чи – «голова») та підлеглими (працівники чи – «руки»). Цей принцип відбувається й досі, бо з часів першої хвилі «бунту мас» інтелігенція не змогла поєднати зусилля з останнім суспільством. Частково це відбулося й через ненависть низів, яка поставила інтелігенцію або в ранг рядового службовця, або винищила, якщо інтелігент не годився на таку роль. Вчорашні жертви самі перетворилися на катів.

Так ми підійшли до апокаліптичної символіки, де роль причини бунту зіграла «Дочка сатани» – робот з обличчям Месії. Не важко здогадатися, що за цим образом стоїть саме тоталітарна ідея, без різниці якого кольору та конфесії, важливо саме те, що тоталітарна й технократична – працівник понад усе. Але працівник сам не здатен вигадати собі мету. Так само не здатен вигадати її Алхімік, що створює тоталітарну ідею, бо його цікавить тільки влада. Отже, без ідеї, на місце сенсу життя працівника та працівникової цивілізації постає життя машини. У фільмі до цього моменту не дійшло, адже знятий він був ще до індустріалізації Сталіна та до остаточної перемоги нацизму в Германії, «поганий варіант» розвитку подій «відзняла» історія. Ми наочно побачили, як людина перетворюється на шестерню, що крутиться заради того, щоб створити ще одну шестерню, а та задля ще однієї шестерні й так до безкінечності.

Верхи тоталітарна ідея розбещує, низи приводить до несамовитості, й усе поглинає хаос і потоп.

Рятівником постає Посередник, що має показати усім справжнє обличчя тоталітаризму та скріпити «голову» та «руки» порозумінням. В цьому моменті алегорія охоплює весь біблійний міф, де Батько – це бог, Син – Христос, а Працівники – це створені богом люди. Таким чином, Син, тобто, Почуття – показує людям ідею бога, а Батькові показує становище створеної ним людини. Отже, рай будується тільки всіма разом, а не поодинці чи в становищі раба та хазяїна.

Окремо стоїть образ Марії. Тільки тут вона постає вже не завуальованим образом Діви Марії, а прямим виразом постаті Жінки та Жіночності в світі. Саме вона береже зародок Почуття, є його матір’ю, що виношує в серці, чекаючи, поки з’являться руки чоловіка, який перенесе Почуття в світ, реалізує його. Вона – Пророк й утішитель, але не сіяч слабкості та пасивності, а та, хто дарує силу триматися, чекаючи на краще майбутнє. В цьому сенсі вона є вищою за Сина (Фредера), бо без неї весь його потенціал залишився би нереалізованим, він ніколи не побачив би страждань працівників і не відчув би бажання порозуміння.

Хтось може скептично сказати, що Фредером керувало лише кохання, але кохання не може бути безпричинним. Ми завжди кохаємо людину за щось, і це «щось» проявляється не тільки у словах та вчинках, але й у самій зовнішності: постаті, погляді, інтонаціях. Якби Марія була схожою на тих дівуль, з якими Фредер розважався раніше, він навряд чи б звернув на неї увагу. Але Марія вразила його в саме серце, що може зробити тільки людина велична.

Символіку Фредера та Марії можна потрактувати як відношення Етики до Мистецтва. Коли Етика бачить, що Мистецтво перетворюється на розвагу, то вона хворіє через страждання. Але маскультура, мистецтво розваг – це тільки маска тоталітарно-технократичного монстра, який не має нічого спільного зі справжнім Мистецтвом. Саме етика має відвоювати його з рук Алхіміків ненависті.

У фільмі дуже тонко підмічений стан працівників – самі вони не здатні побудувати рай, бо не мають для того відповідних навичок, тому найкраще, що вони можуть робити – це залишатися на своєму місці. Адже Суспільство – та машина, яку вони крутять, хоч і є в такому стані Молохом, але саме вона й має забезпечити рай. Її руйнація – ще один крок до хаосу, а точніше – до потопу.

Так затверджується глибокий принцип: усе має своє місце, і на повагу заслуговує кожний на своєму місці. Гармонійне суспільство повинно мати рівновагу між інтересами верств, принаймні, відносну, динамічну, але все ж таки – рівновагу. Інакше стан перманентного класового конфлікту призведе до падіння всієї «піраміди». Божественна вежа не зможе бути побудованою.

Фільм справляє велике враження. Під час перегляду забуваєш, що він чорно-білий та німий, дія затягує тебе, сюжет поглинає, переживаєш кожний момент. Цікаво, що, незважаючи на експресивну гру акторів (німецький експресіонізм, як-ніяк), не виникає відчуття неприродності. Композиція фільму дуже логічна, послідовна. Не має відчуття «скороченості», коли всупереч масштабності подій, композиція фільму складається всього лише з декількох елементів, які дуже швидко доходять кінця, не встигаючи достатньо захопити глядача.

Зносить дах масовка… Така масовка й не снилася сучасним режисерам, розбещеним комп’ютерною графікою. Натовпи Ланга просто течуть в просторі, заповнюючи собою все. Незважаючи на відсутність реальних зйомок великих об’єктів, завдяки грамотним комбінованим зйомкам і масовці з’являється відчуття масштабності мало не космічної. Уважне відношення до кадрів переказу міфів виносить сюжет над часом і зшиває точки подій на історичній спіралі прямою.

Щодо спец-ефектів, то за якістю вони перевищують усі наступні епохи кіно. Спалахи електрики, блискавки, вибухи, рух жінки-робота – все зроблено настільки точно, що дивуєшся – як це такий фільм був знятий ще в бородатому 1927-му!

Але головна перевага фільму над сучасним кіно в тому, що величезна увага надана саме сюжету, а не формі його втілення. Якби не символіка, не багатогранність й глибина ідей, виражених візуальним рядом, ніякі спец-ефекти не були б варті уваги. Із сучасних фільмів з «Метрополісом»

може зрівнятися хіба що «Матриця», бо увага до сюжету в цих двох картин приблизно однакова, так само, як і рівновага зі спец-ефектами.

Раджу всім любителям як екшенів, так і інтелектуального кіно. Це випадок універсального фільму, який займає місце класики цілком і безумовно заслужено.

Visual'неАр[т]хітектонікаАрт

Максим Холявін • 21.01.2010


Previous Post

Next Post

Comments

  1. kottj 23.01.2010 - 11:04 Reply

    зацитувала.
    все, що я виразити не могла.

Залишити відповідь

Your email address will not be published / Required fields are marked *

Plugin Sponsor Credit To Top 10 Engineering Colleges Anna University